| NAWIGATOR: Strona główna -> Ubezpieczenia komunikacyjne |
|
AutoCasco w Link4 - ustalanie składki AutoCasco w Link4 - likwidacja szkody Najpierw zajmijmy się szkodami kradzieżowymi, które są prostsze w likwidacji. Kierowca ma do wyboru dwa warianty wypłat. W pierwszym suma ubezpieczenia maleje wraz z każdym miesiącem użytkowania samochodu. Jeżeli ubezpieczyliśmy samochód w lutym, to w czerwcu będzie on wart mniej niż podczas ustalania stawki. Otrzymamy odszkodowanie na tę mniejszą kwotę. Utrzymanie sumy ubezpieczenia na stałym poziomie przez cały rok wymaga opłacenia dodatkowej składki. Nie mamy wątpliwości, że te zapisy powstały na kanwie doświadczeń towarzystw ubezpieczeniowych. W jednym z poradników wskazujemy, jak można wycofać z towarzystwa część zapłaconej składki z tytułu AutoCasco. Wprowadzone przez Link4 zapisy zamykają tę drogę. Chcielibyśmy zwrócić jeszcze raz uwagę na franszyzy. Ważnym elementem polisy kradzieżowej jest udział własny, który jest obowiązkowy. Po opłaceniu dodatkowej składki udział własny można zmniejszyć, ale nie można z niego zrezygnować. Oceniamy ten zapis pozytywnie: wystawianie ubezpieczonych samochodów na sfingowaną kradzież jest plagą we wszystkich towarzystwach. Im dłużej zagłębialiśmy się w część OWU poświęconą likwidacji szkód wypadkowych, tym większe były wątpliwości. Po dokładnym zapoznaniu się z wyjaśnieniami Link4 uważamy, że oferta w tym zakresie jest połączeniem "Rozważnego Kierowcy" Cigny STU i Warty Serwis. Każdy, kto ma choć odrobinę doświadczenia w branży (lub kiedyś ktoś w niego wjechał) potwierdzi, że nie są to dobre rekomendacje. ![]() Negatywnie oceniamy sposób likwidacji szkody wypadkowej. Link4 stosuje zasadę amortyzacji wymienianych części. W efekcie klient nie będzie miał wyjścia: i tak będzie musiał dopłacać. Nie wiadomo jeszcze tylko, ile - zależy to bowiem od praktyki wyceny szkód. Jeżeli przy stosowaniu wyceny będą brane pod uwagę ceny części generycznych, wówczas po każdym wypadku dopłacisz albo dużo pieniędzy (jeżeli rzeczywiście kupisz generyki) albo bardzo dużo pieniędzy (jeżeli kupisz firmowe części producenta twojego samochodu). Jeżeli przy wycenie będą brane pod uwagę ceny części firmowych, wówczas masz szansę nie dopłacać do naprawy (pod warunkiem, że zastosujesz generyki i będziesz miał trochę szczęścia). W zasadzie kierowca korzystający z polisy AutoCasco w Link4 nie ma dobrego wyjścia. Ze względu na obowiązkowe odliczenie amortyzacji polisa ta nigdy nie pozwoli na naprawę samochodu bez dopłaty. Porównanie cen polis w Link4 i w konkurencyjnych towarzystwach trzeba przeprowadzać z głową. Z naszej wiedzy i zaprezentowanych faktów wynika bowiem, że to wcale nie rezygnacja z agentów ubezpieczeniowych jest podstawowym sposobem obniżania kosztów. Towarzystwo będzie zarabiać na franszyzach oraz oszczędnościach w likwidacji szkód wypadkowych. Jeżeli porównamy polisę Link4 z Wartą Serwis czy "Rozważnym Kierowcą" okaże się, że są one cenowo porównywalne, z lekką przewagą Cigny STU. Warunki zaś są - przykro to mówić - tak samo kiepskie. Problem w tym, że zarówno w Warcie jak i Cignie można kupić także w miarę normalną polisę casco, porónywalną warunkami z ofertą PZU. W Link4 takiej możliwości nie ma. Nie można jednak jednoznacznie odradzać korzystania z oferty Link4. Podpisując umowę z tym towarzystwem trzeba wziąć pod uwagę wszystkie elementy. Jeżeli godzisz się na te warunki i świadomie je przyjmujesz: zadzwoń do call-center. Nie podoba nam się jednak fakt, że o udziale własnym i kilku innych ważnych rzeczach nie powiedziano nam podczas praktycznego testu. Odpowiedziano nam dopiero na dokładne pytanie - musieliśmy zatem wiedzieć o co pytać. Nieładnie. Dużym znakiem zapytania jest poziom nieprzyjemności, jakie czekają kierowcę, którego samochód został rozbity przez klienta Link4 w zakresie OC. Warta stara się wmusić takim osobom generyki, odejmuje amortyzację i piętrzy problemy. Sprawy sądowe przegrywa. Cierpi na tym Bogu ducha winny poszkodowany, który jest tu najbardziej niewinny: nie on zaoszczędził na składce. Przewidujemy mnóstwo problemów proceduralnych, być może serię procesów sądowych. Ruch należy teraz do Link4 - od sposobu likwidowania szkody z tytułu OC będzie zależeć wizerunek tej firmy i jej polis. Podsumowując: pamiętajmy, że rewolucją w Link4 jest sposób dystrybucji umów ubezpieczeniowych. Same polisy i ich warunki nie są ani rewolucją ani rewelacją. Trochę szkoda, bo oczekiwania były znacznie większe. Osoby zainteresowane ofertą Link4 powinny również zasięgnąć informacji w Warcie (pytać o Wartę Serwis) w Cignie STU (Rozważny Kierowca). (12.02.2003) |
| NAWIGATOR: Strona główna -> Ubezpieczenia komunikacyjne |